Chem rep so (Hallo)
We zijn ondertussen al
begonnen aan onze tweede lesweek. De eerste week is verder vlot verlopen.
Zondag zaten we samen met Cham Rean (de afgevaardigde van de consul), onze
directeur (meneer Son) en de Engelse
leerkracht (mevrouw Savann). Tijdens die vergadering vertelden ze dat ze zeer
tevreden waren. De lessen zelf hebben we zowel voor als na het geven van de les
met de Engelse leerkracht besproken. Ze
gaf ons onder andere tips over het bordschrift en over enkele klassikale
oefeningen.
We vroegen ook al eens
aan de leerkracht en aan de broer van onze gastmoeder (die wat beter Engels
spreekt) of er les gegeven wordt over de Rode Khmer in het lager onderwijs. We
kregen te horen dat dit vooral in het secundair het geval was. In het lager
zijn deze lessen heel beperkt. Ze leren alleen de
grote lijnen en dit vanaf de 4e graad.
grote lijnen en dit vanaf de 4e graad.
Zondag na de
vergadering vertrokken we naar de hoofdstad om daar sportmateriaal
voor de school te kunnen kopen. We hoopten om een soort Decathlon te vinden.
Helaas kwamen we in een kleinere winkel terecht waar er vooral badmintongerief
te verkrijgen was. Wat wij in gedachten hadden was eerder wat materiaal zoals
kegels, hesjes om de teams te verdelen, enkele voetballen, tennisballen…
Volgend weekend doen we nog een poging om in de hoofdstad een betere winkel te
vinden. Er zullen dan meer winkels open zijn aangezien er dit weekend door
Chinees Nieuwjaar heel wat winkels gesloten waren. De maandag in school waren
ze een beetje teleurgesteld omdat we nog niets bijhadden. Toen we uitlegden hoe
dit kwam begrepen ze dat natuurlijk wel.
In de school gaven we
(maandag 23/02) onze 2e Engelse les. We herhaalden wat we vorige
week gezien hadden en leerden nieuwe woordenschat aan. We begonnen ook met het
inoefenen van het alfabet. Hierbij hebben we een manier gevonden om te
differentiëren. De leerlingen hebben elk een klein krijtbordje. Leerlingen die
vlot de ‘a’ schreven mochten starten met de ‘b’ enz. Elias en ik liepen door de
klas om te controleren en bij te sturen waar nodig. Sommige leerlingen kunnen
het alfabet al heel vlot schrijven en anderen hebben nog veel moeite. De
leerlingen die nog moeite hadden, herhaalden tot ze de letter onder de knie hadden. Volgende week zullen sommige leerlingen al
beginnen met woorden te schrijven terwijl anderen nog maar tot de letter ‘d’
hebben geoefend. Voor ons is het dus wat zoeken naar een manier om de
leerlingen toch samen aan het werk te zetten. We houden wel in de gaten dat het niveauverschil niet nog groter wordt. Het perfecte scenario zou zijn dat we de groepen kunnen opsplitsen
volgens hun niveau van Engels. Dit is echter onmogelijk door de infrastructuur
en de vele leerlingen. In de sportlessen is het niveauverschil minder merkbaar.
De kinderen die het minder goed begrijpen nemen vrij snel over wat ze zien bij
hun medeleerlingen. We merken wel een
duidelijk verschil tussen de 4de en de 6de graad. We
houden hier ook rekening mee bij het voorbereiden en aanpassen van de lessen.
De eerste week hebben
we in elke graad dezelfde Engelse les gegeven. Onze leerkracht had het zo
aangeraden omdat het niveau in de klassen voor Engels ongeveer hetzelfde was.
Deze week hebben we er zelf voor gekozen om aan de 6e graad een iets
moeilijkere les te geven. We vroegen nogmaals de raad van onze Engelse
leerkracht en ze was enthousiast. We geven pas vrijdag in de zesde graad les
dus het resultaat daarvan zal je in het volgende blogbericht kunnen lezen.
Maandagavond kookten
we voor ons gastgezin. We hadden graag frietjes klaargemaakt maar zijn van dat
idee afgestapt omdat ze dat hier al kennen. We hebben in plaats daarvan voor
macaroni gekozen, omdat we gemakkelijk
aan de ingrediënten konden geraken. Die macaroni viel niet bij iedereen erg in
de smaak. Pitch (onze gastzus) vond het gelukkig wel lekker in tegenstelling
tot de ouders die heel wat pikante kruiden toegevoegd hebben vooraleer ze het
opgegeten hebben.
Familiediner met Belgische koks en een Belgisch biertje.
Tijdens de voorbereiding van de lessen kregen we ook hulp uit onverwachte hoek. Onze gastkinderen hielpen met het maken van enkele primitieve kegels om ons speelveld voor de LO-les af te bakenen. Sa (de zoon van de gastheer) ging met ons mee om inkopen te doen voor de muziekinstrumenten die we in het weeshuis gebruikten.
Lesvoorbereiding bespreken met mevrouw Savann
Vergadering met Cham Rean (afgevaardigde van de consul), directie en mevrouw Savann.
Zondag na de vergadering met de leerkracht en de directie hadden we nog een ontmoeting met een pater, Jean Un Son. We kwamen met hem in contact via vader abt René. Hij vertelde dat we altijd welkom waren op zijn parochie in Sihanouville.
Lea sen haai (tot ziens)!
Elias en Miel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten