dinsdag 24 februari 2015

Begin 2e lesweek

Chem rep so (Hallo)

We zijn ondertussen al begonnen aan onze tweede lesweek. De eerste week is verder vlot verlopen. Zondag zaten we samen met Cham Rean (de afgevaardigde van de consul), onze directeur (meneer  Son) en de Engelse leerkracht (mevrouw Savann). Tijdens die vergadering vertelden ze dat ze zeer tevreden waren. De lessen zelf hebben we zowel voor als na het geven van de les met de Engelse leerkracht besproken.  Ze gaf ons onder andere tips over het bordschrift en over enkele klassikale oefeningen.

We vroegen ook al eens aan de leerkracht en aan de broer van onze gastmoeder (die wat beter Engels spreekt) of er les gegeven wordt over de Rode Khmer in het lager onderwijs. We kregen te horen dat dit vooral in het secundair het geval was. In het lager zijn deze lessen heel beperkt. Ze leren alleen de
grote lijnen en dit vanaf de 4e graad.

Zondag na de vergadering vertrokken we naar de hoofdstad om daar sportmateriaal voor de school te kunnen kopen. We hoopten om een soort Decathlon te vinden. Helaas kwamen we in een kleinere winkel terecht waar er vooral badmintongerief te verkrijgen was. Wat wij in gedachten hadden was eerder wat materiaal zoals kegels, hesjes om de teams te verdelen, enkele voetballen, tennisballen… Volgend weekend doen we nog een poging om in de hoofdstad een betere winkel te vinden. Er zullen dan meer winkels open zijn aangezien er dit weekend door Chinees Nieuwjaar heel wat winkels gesloten waren. De maandag in school waren ze een beetje teleurgesteld omdat we nog niets bijhadden. Toen we uitlegden hoe dit kwam begrepen ze dat natuurlijk wel. 

In de school gaven we (maandag 23/02) onze 2e Engelse les. We herhaalden wat we vorige week gezien hadden en leerden nieuwe woordenschat aan. We begonnen ook met het inoefenen van het alfabet. Hierbij hebben we een manier gevonden om te differentiëren. De leerlingen hebben elk een klein krijtbordje. Leerlingen die vlot de ‘a’ schreven mochten starten met de ‘b’ enz. Elias en ik liepen door de klas om te controleren en bij te sturen waar nodig. Sommige leerlingen kunnen het alfabet al heel vlot schrijven en anderen hebben nog veel moeite. De leerlingen die nog moeite hadden, herhaalden tot ze de letter onder de knie hadden. Volgende week zullen sommige leerlingen al beginnen met woorden te schrijven terwijl anderen nog maar tot de letter ‘d’ hebben geoefend. Voor ons is het dus wat zoeken naar een manier om de leerlingen toch samen aan het werk te zetten. We houden wel in de gaten dat het niveauverschil niet nog groter wordt. Het perfecte scenario zou zijn dat we de groepen kunnen opsplitsen volgens hun niveau van Engels. Dit is echter onmogelijk door de infrastructuur en de vele leerlingen. In de sportlessen is het niveauverschil minder merkbaar. De kinderen die het minder goed begrijpen nemen vrij snel over wat ze zien bij hun medeleerlingen. We merken wel een duidelijk verschil tussen de 4de en de 6de graad. We houden hier ook rekening mee bij het voorbereiden en aanpassen van de lessen.

De eerste week hebben we in elke graad dezelfde Engelse les gegeven. Onze leerkracht had het zo aangeraden omdat het niveau in de klassen voor Engels ongeveer hetzelfde was. Deze week hebben we er zelf voor gekozen om aan de 6e graad een iets moeilijkere les te geven. We vroegen nogmaals de raad van onze Engelse leerkracht en ze was enthousiast. We geven pas vrijdag in de zesde graad les dus het resultaat daarvan zal je in het volgende blogbericht kunnen lezen. 

Maandagavond kookten we voor ons gastgezin. We hadden graag frietjes klaargemaakt maar zijn van dat idee afgestapt omdat ze dat hier al kennen. We hebben in plaats daarvan voor macaroni gekozen,  omdat we gemakkelijk aan de ingrediënten konden geraken. Die macaroni viel niet bij iedereen erg in de smaak. Pitch (onze gastzus) vond het gelukkig wel lekker in tegenstelling tot de ouders die heel wat pikante kruiden toegevoegd hebben vooraleer ze het opgegeten hebben. 




Familiediner met Belgische koks en een Belgisch biertje.  


Tijdens de voorbereiding van de lessen kregen we ook hulp uit onverwachte hoek. Onze gastkinderen hielpen met het maken van enkele primitieve kegels om ons speelveld voor de LO-les af te bakenen. Sa (de zoon van de gastheer) ging met ons mee om inkopen te doen voor de muziekinstrumenten die we in het weeshuis gebruikten.

Lesvoorbereiding bespreken met mevrouw Savann



Vergadering met Cham Rean (afgevaardigde van de consul), directie en mevrouw Savann.


Zondag na de vergadering met de leerkracht en de directie hadden we nog een ontmoeting met een pater, Jean Un Son. We kwamen met hem in contact via vader abt René. Hij vertelde dat we altijd welkom waren op zijn parochie in Sihanouville. 

Lea sen haai (tot ziens)!

Elias en Miel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten